Важливо пам’ятати – багато дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність мови. Центри мови і центри когнітивного контролю в цей період лише продовжують дозрівати. А зараз – реакції дітей можуть взагалі бути зовсім різними. На цей час використайте скарбничку “тихих ігор”.
Ігри, що
допоможуть вимкнути гучність:
1. Пульт
керування. На подушечках пальців малюємо фломастером «кнопку гучності».
Наприклад, на вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку –
голосніше, на безіменному – синім кольором – тихіше. Тренуємося, пропонуємо
сказати слово, наприклад, «мама», або ім’я дитини, натискаємо кілька разів на
пальчик – Дитина каже слово залежно від «кнопки» та кількості «кліків»
голосніше. (Доводимо до найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній).
Коли дитина знову говоритиме голосніше, посміхаючись, торкаємося його «кнопки»,
або просимо, щоб він сам доторкнувся.
2. Граємо в
«шпигунів», в мишок і кота (мишка повинна тихееенько, беззвучно пробратися і
щось заздалегідь продумане у нас схопити).
3. Диригенти
– Змахуємо рукою вгору – і це сигнал інструментам «грати голосніше», рукою вниз
– знижуємо гучність, збираємо руку в кулак – мовчання. Даємо можливість дитині
теж побути диригентом.
4. Пишемо
літери в рядок. Від маленької до великої. (Лики Р, З, Ж) і навпаки, від
величезної, до маленької. Просимо дитину дивитися на букви, вимовляти звук,
підвищуючи або знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше звук і навпаки).
5. Кожні
кілька годин – 2 хвилини тиші. Призначаємо дитину – головною. коли продзвонить
будильник, він подає всім сигнал – Слухаємо тишу.
6. Самі
починаємо говорити пошепки. Дитина дзеркатиме нас. Або граємо в «Шепотуньки» –
розмови в сім’ї лише пошепки.
7. Складаємо
всі голосні голоси у вазу. Вони там не змішуються. Коли хочеться сказати
голосно, свій голос потрібно взяти з вази.
8. Пантоміма
– гра «в крокодила».
9.
Спілкуватися мовою жестів (можна придумати свою сімейну мову, перевірю, чи
включили ми його в онлайн курс на EdEre, не пам’ятаю), ця проста «мова», де
кожна літера – окремий жест – гарний і для дітей 4-5 років (у нашій сім’ї він
переходить із покоління в покоління і він не раз нас рятував).
10. Граємо в
оперу – не говоримо, а співаємо (спів сприймається по-іншому).
11.
Перетворення. Говоримо, як маленькі ліліпутики, мишки або мурашки (а потім, як
велетні чи слони).
12.
“Мовчанка” – хто перший скаже слово, той програв.
13.
“Передаємо думку на відстані” – вгадати про що подумав, і що сказав.
14. Якщо
діти у суперечці діти кричать одночасно – дати всім прапорці, листки паперу з
їхніми іменами, будь-які предмети – щоб їх піднімали, коли хочуть «взяти
слово».
15. Робимо
плювалки (трансформація вербальної агресії) – плюємо паперовими катишами, дуємо
– в ціль.
Немає коментарів:
Дописати коментар